Sweet home New Jersey och svar på tal

Är hemma i NJ nu efter en helg i Cheshire, MA. Bodde i en stuga, hade det jätte mysigt med blåbärsplockning, filmkvällar och upplevelser. Tyvärr gick min kamera helt sönder så har inga bilder från helgen, men har köpt en ny kamera så bilder kommer det att fortsätta komma här :)
Fick två frågor om au pair livet så här är svar till er!
Från Kristofer:
Hejsan! Jag sitter just nu i en tråkig situation, har världens sämsta jobb och väntat på att bli matchad med en familj i USA! Fick kontakt med 2 familjer men båda sa nej, varför vet jag inte! Vill inget hellre än komma iväg så fort som möjligt! :P Hur lång tid tog det för dig att få en familj från det att din ansökan blev godkänd och matchningsprocessen började? Åkte du med Cultural Care? Hur är det att vara Au pair? Som du trodde? Vad är bra? Vad är mindre bra?
Tacksam för svar! :D
Ha en trevlig dag! =)
Hej! Jag började med min ansökan i november 2010, och skickade in den i december samma år. Efter det tog det ca. 2 veckor innan jag fick min första matchning. Grejjen med matchning är att du får veta om en familj kollar på din ansökan, men dom kan samtidigt kolla på 2 andras. Så det är inte alls säkert att dom kommer ta kontakt med en bara för att dom kollar på din ansökan. Jag blev matchad med min familj i april om jag minns rätt, men innan det hade jag en familj som sa nej också, så oroa dig inte för det! :) Det är bättre att det tar lång tid och att det känns helt rätt. Jag åker med Cultural Care ja och dom är toppen bra!
Att vara Au Pair är väldigt häftigt. Det är ett underbart jobb, men har såklart sina negativa sidor. Att passa barn är inte en dans på rosor varje dag så det gäller att ha tålamod med dom. Man måste komma ihåg också att man bor hos en annan familj än sin egen hemma i Sverige och man måste följa andras regler. Vissa dagar vill jag bara hem till Sverige igen för det kan vara så jobbigt, men jag vet att det är här jag vill vara. Jag tycker att det mest är positvit att vara au pair! Jag bor i USA, jag får uppleva en helt ny kultur, möta nya människor jag aldrig skulle träffat annars och det är verkligen ett once in a life time jobb! Jag tar alltid dagen som den kommer och det gör det lättare. Jag hoppas att du har fått svar på det du ville! Lycka till med din ansökan och hoppas du kommer iväg snart, jag håller tummarna för dig :D


Hej, jag har lite frågor.
Jag håller själv på med min ansökan och hoppas att åka iväg som au-pair i början på nästa år.
* Vilken förmedling åkte du med? Rekommenderar du den du åkte med? Har du fått mycket hjälp genom förmedlingen?
* Har du haft hemlängtan? Hur tog du dig igenom det i så fall?
* Är det lätt att få nya vänner i USA?
Och några andra tips som du kan dela med dig av?
Hej!
- Jag åker med Cultural Care och jag rekommenderar verkligen dom! Jag har fått hjälp med allting från dom och alla frågor jag har och hade under min matchningsprocess hade dom svar på! Dom kollade hela tiden så att allt gick bra och har mycket bra information.
- Ja jag har haft hemlängtan, det var jätte jobbigt men jag tog mig igenom det genom att tänka på varför jag är här. Jag påminner mig själv om att jag inte vill vara någon annanstans just nu och jag vet ju att mitt hem i Sverige alltid finns kvar där, samma sak gör min familj och mina vänner. Det hjälper att prata om det med vänner hemma eller familj, men att försöka komma på andra tankar är nog det bästa. Hålla sig sysselsatt hjälper alltid! Nu har jag inte längre hemlängtan, men väldigt ofta har jag en längtan att vara hemma.
- Att få vänner är nog det alla oroar sig över mest. Jag menar, man åker faktiskt till USA helt ensam men det gäller bara att vara framåt, att våga ta kontakt med andra au pairer. Det är vad jag rekommenderar, ta kontakt med andra au pairer redan nu på facebook och på så sätt kan ni träffas när du kommer till USA :) Jag har träffat massa nya människor här och har några riktigt nära vänner! Alla au pairer är som i samma sits så var bara framåt så kommer det lösa sig. Jag har några vänner nu som jag bara kännt en månad men som jag är närmare med än vissa hemma i Sverige..
Skriv ner en lista på allt du vill uppleva under ditt år, det hjälper dig att fortsätta framåt. Ta vara på tiden hemma och ta vara på tiden när du kommer hit för här flyger tiden fram. Hoppas mina svar hjälper dig, lycka till med allt! :)

Kom precis ut ur duschen, ska gå ner och kolla om vi har något att äta (förutom typ 5 kilo blåbär som vi plockade i helgen) och sen ska jag hämta upp Pernilla för en kaffe på Starbucks med henne och Bibbi! :)

Kommentarer
Postat av: Kristofer

Tack för svaret, det hjälpe! =) Ha det fint! Kram

2011-09-06 @ 08:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback